Start
Omhoog

 

Ook sponsor worden ?

 

 

 

Bandenkeuze

De keuze voor een goede terreinband is niet makkelijk. Over het algemeen is het een prijzige aanschaf en eenmaal gekozen zit je er voor een flinke tijd aan vast. De meeste 4x4's worden standaard met een all-terrain band geleverd. Dit is eigenlijk een grover versie van een wegband. Bij een modderige ondergrond loopt het profiel al snel vol en verandert de band in een damschijf...

All-terrainbanden zijn in zanderige ondergronden wel goed bruikbaar. Door het brede oppervlak drijf je als het ware op het zand. Zeker als je de banden laat aflopen tot ca. 1 tot 1,5 bar is dit voor zand een goede basis. De verhouding weg/terrein ligt op ongeveer 10% terrein / 90% weg.
Een tussenvorm, waarbij er al meer gekeken wordt naar de terreineigenschappen van de band, is bijvoorbeeld de Mud-terrain band. Hier zijn diverse alternatieven op gebaseerd, de een met wat meer profiel dan de ander.
  Ga je meer de modder in of gebieden met een steenachtige, lossere ondergrond, dan heb je meer grip nodig. Extreem goede grip verkrijgen met bijvoorbeeld noppenbanden of banden met tracktor-profiel. Het nadeel van dit soort banden is alleen dat je er niet mee de openbare weg op kan. Je kunstgebit trilt uit je mond en de banden slijten als een gek op het asfalt. De verhouding hierbij is dus 100% terrein en 0% weg.
  De band die momenteel het meest gebruikt wordt in de serieuzere 4x4-sport is de Simex Extreme Trekker. Deze band biedt de ideale combinatie tussen terrein-eigenschappen en nog een redelijke wegligging. Op deze band kunnen nog snelwegsnelheden gereden worden (wel veel trillingen en bijgeluiden in de auto) Het grote nadeel is de prijs die rond de 250 tot 300 euro per stuk ligt. Fedima biedt een aanzienlijk goedkopere kopie van deze band. De weg/terreinverhouding van deze band ligt zo rond de 70% terrein en 30% weg.

Bandenmaten worden vaak als volgt uitgedrukt: XXX-YY-RZZ, waarbij XXX staat voor de breedte in milimeters, YY voor het hoogte, uitgedrukt als percentage van de breedte en RYY is de velgmaat. Dus bijvoorbeeld 255-85 R16 is dus een band van 255 mm breed, 217 mm (85%x255) hoog en geschikt voor een 16 inch velg.

Vergeet niet dat de hoogte van je band een belangrijke rol speelt bij de bodemvrijheid. Heb je een 15 inch velg met een lage band erop, dan scheelt dat zo al enkele centimeters ten opzichte van een 16 inch velg met hoge banden. Hou er ook rekening mee dat hoe grover de band, des te langer de remweg van je voertuig.

Laat je goed informeren voordat je je banden aanschaft en vraag ook 'ns wat collega 4x4-ders over hun ervaringen met hun banden. Ook hier geldt: goedkoop kan best wel 'ns duurkoop zijn. Echter veel onbekende merken hoeven niet onder te doen voor hun bekende soortgenoten, maar het is vaak wel zo dat een goedkopere band sneller slijt en soms ook minder goede eigenschappen heeft.

Denk bij de keuze van banden ook Žns aan je velgen. Mooie lichtmetalen velgen zijn kwetsbaar in het terrein (alhoewel de zwaardere lichtmetalen velgen wel goed bruikbaar zijn). Stalen velgen (vooral met gaten of spaken) zijn in het algemeen makkelijker te reinigen als ze vol zitten met modder. Lichtmetalen velgen vreten daarentegen de modder op en raken snel uit balans met een aardige kluit modder in de hoeken en gaten.

 

 

. .

Copyright © Terreinrijden.nl Quercus b.v.  Het rijden op de op deze site vermelde terreinen geschiedt voor geheel eigen verantwoording. Het betreden van verboden of gevaarlijke terreinen is geheel op eigen risico.