Bandenkeuze
De keuze voor een goede terreinband is niet makkelijk. Over
het algemeen is het een prijzige aanschaf en eenmaal gekozen zit je er voor een
flinke tijd aan vast. De meeste 4x4's worden standaard met een all-terrain
band geleverd. Dit is eigenlijk een grover versie van een wegband. Bij een
modderige ondergrond loopt het profiel al snel vol en verandert de band in een
damschijf...
 |
All-terrainbanden zijn in zanderige ondergronden wel goed
bruikbaar. Door het brede oppervlak drijf je als het ware op het zand. Zeker als
je de banden laat aflopen tot ca. 1 tot 1,5 bar is dit voor zand een goede basis.
De verhouding weg/terrein ligt op ongeveer 10% terrein / 90% weg. |
 |
Een tussenvorm, waarbij er al meer gekeken wordt naar de
terreineigenschappen van de band, is bijvoorbeeld de Mud-terrain band.
Hier zijn diverse alternatieven op gebaseerd, de een met wat meer profiel
dan de ander. |
 |
Ga je meer de modder in of gebieden met een steenachtige,
lossere ondergrond, dan heb je
meer grip nodig. Extreem goede grip verkrijgen met bijvoorbeeld noppenbanden of
banden met tracktor-profiel. Het nadeel van dit soort banden is alleen dat je er
niet mee de openbare weg op kan. Je kunstgebit trilt uit je mond en de banden
slijten als een gek op het asfalt. De verhouding hierbij is dus 100% terrein en
0% weg. |
 |
De band die momenteel het meest gebruikt
wordt in de serieuzere 4x4-sport is de Simex Extreme Trekker. Deze band
biedt de ideale combinatie tussen terrein-eigenschappen en nog een redelijke
wegligging. Op deze band kunnen nog snelwegsnelheden gereden worden (wel
veel trillingen en bijgeluiden in de auto) Het grote nadeel is de prijs die
rond de 250 tot 300 euro per stuk ligt. Fedima biedt een aanzienlijk
goedkopere kopie van deze band. De weg/terreinverhouding van deze band ligt
zo rond de 70% terrein en 30% weg. |
Bandenmaten worden vaak als volgt uitgedrukt: XXX-YY-RZZ,
waarbij XXX staat voor de breedte in milimeters, YY voor het hoogte, uitgedrukt
als percentage van de breedte en RYY is de velgmaat. Dus bijvoorbeeld 255-85 R16 is dus een band van 255 mm breed,
217 mm (85%x255) hoog en geschikt voor een 16 inch velg.
Vergeet niet dat de hoogte van je
band een belangrijke rol speelt bij de bodemvrijheid. Heb je een 15 inch velg
met een lage band erop, dan scheelt dat zo al enkele centimeters ten opzichte
van een 16 inch velg met hoge banden. Hou er ook rekening mee dat hoe grover de
band, des te langer de remweg van je voertuig.
Laat je goed informeren voordat je je banden aanschaft en
vraag ook 'ns wat collega 4x4-ders over hun ervaringen met hun banden. Ook hier
geldt: goedkoop kan best wel 'ns duurkoop zijn. Echter veel onbekende merken
hoeven niet onder te doen voor hun bekende soortgenoten, maar het is vaak wel zo
dat een goedkopere band sneller slijt en soms ook minder goede eigenschappen
heeft.
Denk bij de keuze van banden ook Žns aan je velgen. Mooie
lichtmetalen velgen zijn kwetsbaar in het terrein (alhoewel de zwaardere
lichtmetalen velgen wel goed bruikbaar zijn). Stalen velgen (vooral met gaten of
spaken) zijn in het algemeen makkelijker te reinigen als ze vol zitten met
modder. Lichtmetalen velgen vreten daarentegen de modder op en raken snel uit
balans met een aardige kluit modder in de hoeken en gaten.
|