Sclayn en Bilstain juni 2005
Op de eerste zomerse dagen van 2005 trokken wij voor een kort
avontuur naar België. Als eerste stond een bezoekje aan Sclayn op het programma.
Daar aangekomen troffen we het terrein in zeer droge staat aan. Het had al een
aantal dagen niet geregend en dat was duidelijk te merken. Vrijwel alle
modderbakken waren droog. De beheerder van het terrein had voor het eerst na
vele jaren ook weer 'ns de graafmachine opgestart en was meteen maar flink
daarmee aan de gang gegaan. Vele
paden waren onherkenbaar en met deze droogte leken sommige plekken net
geasfalteerde wegen. Diverse moeilijke stukken zijn afgevlakt. Het voordeel
hiervan is wel dat je nu ook weer 'ns op plekken kan komen waar het de afgelopen
jaren alleen met veel gas en het nodige lierwerk mogelijk was (en met veel kans
op schade). Al met al valt dus te zeggen dat Sclayn nu een stuk toegankelijker
geworden is voor de beginnende 4x4-der, maar nog steeds voldoende uitdagingen
biedt voor de gevorderden.
Dat niet ieder stuk even makkelijk is ontdekte Ben toen hij,
op enkele meters van de plek waar hij een jaar of twee geleden op zijn kant
ging, bijna verticaal z'n auto van een helling af parkeerde.
Ton
zocht deze keer de modder flink op. De lange modderbak halverwege het terrein
bleek ook nu nog steeds geen doorwaadbare plek. Al na enkele meters strandde de
VW van Ton in de vette bagger. Op het gedeelte achter het kasteel was de
graafmachine flink tekeer gegaan. Een extra uitdaging voor Ton dus om ook daar
de modder te bedwingen... helaas ook daar zonder positief resultaat...
Waarschijnlijk waren deze modderbakken ook teveel voor de Taro
van Ton, want enkele uren later had Ton meermalen problemen met de krachtbron
van zijn pick-up. Eerst sloeg de motor regelmatig af en later vrat hij zelfs een
v-snaar op.
De tweede dag van ons uitje werd besteed aan het terrein in
Bilstain. Ook hier had de droogte toegeslagen. Stoffige en steenachtige
hellingen waren hier het resultaat. Ondanks zijn 'verwondingen' beet de Taro van
Ton nog flink van zich af en strandde in eerste instantie op een pittige
helling. Achteruit was niet de meest interessante optie, dus werden de
hulptroepen ingeschakeld. Toon moest even slikken toen hij de helling beklom die
veel lijkt op de helling die even verderop ligt, waar hij een jaar of wat
geleden met zijn Defender over de kop was gegaan. Uiteindelijk kwam hij boven,
maar kon de wagen van Ton niet bereiken. Ook de assistentie van Rein mocht niet
baten. Uiteindelijk werd -na het afkoelen van de kokende motor van Ton- besloten
om toch maar achteruit het strijdtoneel te verlaten.

Ondertussen werd Ed even flink in de maling genomen. Rein
reeds Ed's Toyota tegen de helling op waar ook Ton gestrand was. Op een steil
stuk parkeerde Rein de auto van Ed en gaf de sleutels weer aan hem... Met het
zweet op diverse plekken (en niet alleen vanwege het warme weer) moest Ed de
wagen dus weer in z'n achteruit van de helling afloodsen.

Toch lag er nog een heldendaad voor Ed in het verschiet. Het
riviertje wat het terrein doorkruist moest natuurlijk ook bedwongen worden. Na
een gestrande poging van Toon was de beurt aan Ed. Met het nodige vakmanschap en
gezamenlijke inspanning werden brokken steen op de juiste plek gemanoeuvreerd,
zodat Ed vrijwel zonder de bodem te raken het riviertje kon doorwaden. Stand-in
cameraman Ben maakte op het eind nog een paar close-ups, waar was in alle
enthousiasme blijkbaar vergeten dat de camera ook kon inzoomen, dus klom hij
maar op de motorkap van Ed om zijn bezwete kop te filmen... Ed gaf nog even
flink gas door het laatste deel van het riviertje, wat niet alleen spannende
beelden, maar ook een flinke ster in de voorruit opleverde...

Aan het einde van de dag werd het -eerder die dag opgebouwde
kampement- weer opgebroken, aangezien de Grimmetjes het toch niet aandurfden om
een nachtje in de tent te bivakkeren. Er werd dus maar een hotelletje van de
welbekende keten met de toekan aangedaan en de volgende ochtend werd het laatste
deel van de terugreis gedaan. Ton's VW begon het zo langzamerhand niet meer naar
z'n zin te hebben. Olie en koelvloeistof werden in ruime maten geconsumeerd,
waardoor de conclusie van een lekkende koppakking helaas getrokken moest worden.
Desondanks bleef de pick-up kranig volhouden. Op enkele tientallen kilometers
van huis gaf de Taro uiteindelijk toch de geest. Met een kokende motor en een
fors rokende uitlaat werd het beessie aan de kant gezet om later per ambulance
opgehaald te worden.
Al met al een geslaagde trip met geweldig mooi weer. We zitten
alweer te popelen om weer op pad te gaan...
.
|