Dat terreinrijden niet geheel
zonder gevaar is, mag voor iedereen duidelijk zijn. Dat het gevaar ook in een
klein hoekje kan zitten, moest ik op vervelende wijze leren bij een rit in het
Belgische Bilstain.
We waren nog geen half uur koud in het terrein en handen net een leuke route
verkend toen ik besloot een spoor naar boven te beklimmen. Op zich geen
spectaculair spoor. Gewoon een lange klim naar boven. Bijna boven aangekomen,
had mijn Defender 90 geen grip meer op de ondergond van droog zand en grind op
een harde onderlaag. Dus besloot ik te remmen en de heuvel in achterwaartse
richting te verlaten.
Ik kreeg echter geen gelegenheid om de wagen weer in z’n achteruit te zetten en
de afdaling in te zetten, want de wagen begon al naar beneden te glijden. Na
zo’n 15 tot 20 meter naar beneden gegleden te hebben, draaide de Defender met
een aardige gang uit het spoor naar links weg. Ik probeerde dit nog te
corrigeren, maar dat baatte al niets meer.
Enkele meters verder kwam de auto met de linker wielen op een heuveltje of
boomwortels terecht en klapte vervolgens waarschijnlijk tegen een boom. Dit was
voldoende voor de Defender om de afdaling via de rechterzijkant voort te zetten.
Hierna slingerde de auto met redelijke snelheid over het dak om daarna weer op
z’n wielen terecht te komen.
Ik lag inmiddels al achter in de wagen, geschrokken, maar vrijwel ongedeerd
(praise the Lord!). Mijn eerste reactie was om de auto, die nog langzaam verder
rolde met de handrem stil te zetten. Daarna snel de motor uitgezet om verdere
schade te voorkomen. Hierna maar ‘ns de auto geïnspecteerd op zichtbare schade...
en die was er duidelijk! De slechts een paar weken eerder gemonteerde rolkooi
had een flinke klap opgelopen en was op sommige plaatsen zelfs afgebroken!
Hierbij was het dak ingedeukt en tijdens de rol was ook het plaatwerk van beide
zijkanten ingedeukt en ontzet. De raamstijlen in de deuren zijn geknikt vanaf de
onderkant van het raam, de spatborden voor zijn geschaafd en gedeukt en de
bullbar staat in trieste houding ingebogen.
Zoals het hoort had ik de rommel achter in de auto tot een minimum beperkt, maar
de net aangeschafte pikhouwelen hadden nog geen vaste bevestiging en waren dus
door de hele auto geslingerd, getuige een flink gat in de dakbekleding. Ook de
materialenkist bleek niet 100% roll-proof, want het deksel was opengeschoten en
een hoop materialen lagen los door de auto.
Gelukkig reed de Defender nog goed dus kon er nog naar Nederland gereden worden.
Alles met duc-tape vastgeplakt en niet harder gereden dan zo’n 80 want bij
hogere snelheden begon de (nog half in de stijl hangende) voorruit vreemd te
brommen... Gelukkig was het mooi weer, want ook het open dak hed de rol niet
overleefd en de zijramen wilden ook niet echt meer dicht.
Bij terugkomst de auto maar ingeleverd bij een schadehersteller, in verband met
de verzekering. De dame aan de receptie vroeg nog: "Waar zit de schade precies?"...
"Waar niet... oh ja, de motorkap is nog vrij recht!" was mijn antwoord. De man
die met de checklist om de wagen heen liep was snel klaar met zijn oordeel:
waarschijnlijk economisch total loss! Inmiddels heeft de verzekering dat ook
vastgesteld en is de dagwaarde uitgekeerd.
Laat dit een les zijn voor iedereen die zijn 4x4 wel eens het terrein instuurt,
ook met de nodige ervaring kan er nog wat flink misgaan! Zorg dus voor de juiste
beschermende middelen (bv. een rolkooi) en laat geen losse troep achter in de
auto liggen.
Toon
Met dank aan Pim Kielen voor het overzetten van de videobeelden naar foto