Sclayn juni 2006
Voor een dagje uit zijn de modderbaden in Sclayn nog altijd de
moeite waard. Na een periode van regenachtig weer, troffen wij het 4x4 terrein
aan onder een lekker zonnetje.
De afgelopen tijd heeft de beheerder van het terrein (Alain
Leonard) niet stilgezeten. Diverse stukken zijn met de graafmachine onder
handen genomen. Dat is ook in de prijs te zien, die is ook flink aangepakt... 50
euro per auto en een verplicht jaarlidmaatschap van 10 euro! Nog even en
terreinrijden wordt een elitesport met verplichte kledingvoorschriften. De
Grimmen gaan zich in ieder geval alvast oriënteren op de commerciële
mogelijkheden hiervan: Geruite overalls, een caddy voor de sleeplinten,
4x4-terreinen met 18 modderholes enz.

Anyway, we startten de dag dus met lege buidel en volle moed.
Na enkele rondjes warmdraaien op het ´oefenparcours´ voor het kasteel gingen we
de meer serieuze routes opzoeken. Al snel kwamen we op een zessprong, waarbij 5
mogelijke routes op het eerste gezicht niet echt haalbaar leken. De weg waar we
vandaan kwamen, drie steile hellingen en één lange modderbak... Alleen de optie
´verder omlaag´ zag er interessant uit. De weg leidde naar de route met de
dodemansval of als alternatief de verschrikkelijke modderbak, waar Perry een
paar jaar geleden een fors aantal uren in vast had gestaan. Die route leek dus
niet verstandig. Dus dan maar richting de dodemansval. Toen er inmiddels 3
auto´s beneden waren gearriveerd, leek het ons handig om maar ´ns een blik te
gaan werpen op de dodemansval. het is immers altijd aardig om te weten wat je te
wachten staat...
Wat bleek: De dodemansval is niet meer! De graafmachine is
flink tekeer gegaan en een flauwe helling is het resultaat. Maar... Een meter of
10 voor de voormalige plek waar menig druppeltje zweet gevallen is, stond midden
op het parcours een pluk aarde met daarin een boom van zo'n 20 cm dik! Door de
regen was er blijkbaar een stuk van de wand van het parcours aan de wandel
gegaan en had de boom inclusief zijn wortelstel meegenomen naar een andere plek
op het terrein. De boom leek het wel naar z'n zin te hebben, maar voor ons was
er geen doorkomen aan.

Er restte ons dus nog maar één mogelijkheid: Terug omhoog. De
G van Rein, de Suzuki van Bert en Mike en de Taro van Ton stonden inmiddels
onderaan de helling en kwamen niet meer op eigen kracht omhoog. Na enkele meters
gaf de lier van Rein ook de geest en Toon mocht de hele kudde weer omhoog
lieren. Inmiddels had Ben een andere route gezocht en stond daar ook al enige
tijd vast. Ed stond halverwege het parcours en kwam ook niet verder. We mochten
de laatste vrije auto (met lier) dus niet verspelen.

Na enkele uren worstelen met de lier, een snatchblock en 2
bomen die we bijna met worstelen en al meenamen, hadden we uiteindelijk toch
alle wagens weer boven. Tenslotte moesten we de Toyota van Ben nog redden uit de
bager en klaar! De dag was alweer ten einde... Met 500 meter meer op de teller
dan het begin van die dag, hebben we ons toch uitstekend vermaakt! Alleen Toon
keek wat verbaast toen hij weer op de parkeerplaats stond en zijn voorwielen
stonden allebei een andere kant op... De kromme spoorstang die daarvan de
oorzaak was werd snel weer gereapreerd, zodat we toch nog op tijd plaats konden
nemen voor de WK-wedstijd Nederland-Ivoorkust.
|