Start
Omhoog

 

Ook sponsor worden ?

 

 

 

'Koprol' Toon

Modderbiografie

Toon startte zijn 4x4 carriëre in ca. 1997 met een Nissan Terrano. Met wegbanden en een hoop plastic was dit niet de meest ideale terreinwagen, zo merkte hij tijdens het eerste echte off-road avontuur in Sclayn. Nadat de Terrano eerst op het eerste heuveltje een uur vast had gestaan, kon hij eindelijk verder naar beneden. Dat ging echter anders dan verwacht; de wegbandjes en nat gras zorgden ervoor dat hij met een aardige gang zijwaarts onder aan de heuvel belandde, enkele meters voor een rij dikke bomen. Het bezoek aan Sclayn resulteerde erin dat Toon terugkwam met diverse onderdelen in de achterbak en een hoop terreinervaring rijker.

Terrano in volle aktie

Na enkele avonturen met de Terrano had Toon het 4x4 virus flink te pakken en werd het dus tijd voor een serieuzere terreinwagen. De keuze viel op een groene Landrover Defender 300Tdi. De Defender is eigenlijk de perfecte terreinwagen; voorzien van enkele hulpstukken als een verhoogde luchtinlaat, side- en rollbars is 'ie bijna niet te verslaan...
Dit nodigt natuurlijk uit om eens een leuke plas te doorkruisen. Het wordt alleen lastig als het water vervolgens tot aan de stoelen naar binnen loopt, zoals in Sclayn (Belgie). Ook uit de 'onmogelijke modderbak' is hij niet weg te slepen (figuurlijk wel te verstaan).

Defender in het bos De betere modderbak Of was het nou een zeer moeilijke passage

Helaas ging het Toon in september 1999 bij een bezoekje aan het terrein in Bilstain (B) niet al te best af... Na een koprol bleef er een verkreukelde 90 over die Totall Loss werd verklaard... Toon kwam er gelukkig met enkel wat gekneusde en gebroken ribben vanaf.

Na dit ongeval leek het verstandig om een wat oudere 4x4 aan te schaffen voor het terreinwerk. De keuze viel op een Landrover 88 Lightweight. Dat was wel even wennen zonder alle moderne techniek als schijfremmen, stuurbekrachtiging en een versnellingspook die zomaar in 'n versnelling blijft... maar zeker goed voor een hoop fun (als 'ie het doet tenminste...).  Voor het zwaardere terreinwerk bleek de Lightweight niet zo erg geschikt en wederom koos Toon in 2000 voor een Defender, ditmaal een zwarte 90 Td5. De Lightweight mocht nog tot 2011 meedoen over de weg, maar moest toen zijn plek in de schuur afstaan voor een Range Rover Dakar 4x4.

Na de zwarte Defender werd deze in 2005 vervangen door een Defender, ditmaal een zilvergrijze die geheel voor het offroadwerk werd geprepareerd door Elephant Offroad; Voorzien van de nodige extra's als een rolkooi, sperren, Simex banden en een Warn 8274 lier. Een echt terreinbeest dus.

In 2010 liep Toon aan tegen een RangeRover uit 1974 in Dakar 4x4 uitvoering. De Dakar had nog een Engels kenteken en was enkele jaren eerder door een Nederlander uit Engeland naar Nederland gehaald. De Dakar had al een rijke historie achter de rug. Midden jaren 90 bouwde de Engelse Chris Simons de 2 deurs RangeRover om tot "Develish Dakar" om mee te doen aan de Malgé Tour Ralley in Frankrijk. Met een 3,9 liter V8 en alle nodige aanpassingen voor het terrein, zoals 2 lieren, waterdichte ontsteking, tripmaster etc. Het leek Toon dus de ideale opvolger voor de Defender. Helaas had de Dakar al 2 jaar stil gestaan in een schuur en de modder van het terreinwerk zat er nog op. Er moest dus veel aan gedaan worden en daarnaast liep het met het op Nederland kenteken zetten ook alles behalve voorspoedig. Bijna een jaar en vele uren werk later was het dan eindelijk zo ver dat de Dakar officieel de weg op mocht. De testcase was na een bezoek aan enkele terreinen in Duitsland en België een trip in Roemenië. Helaas liet de Dakar het daar al na een dag afweten door een defecte oliekoeler en later ook defecte remmen.


 

 

. .

Copyright © Terreinrijden.nl Quercus b.v.  Het rijden op de op deze site vermelde terreinen geschiedt voor geheel eigen verantwoording. Het betreden van verboden of gevaarlijke terreinen is geheel op eigen risico.